Nieuwsarchief

GRAFOC inside 2019 | Brochure voor printmedia bedrijven

Een nieuw opleidingsjaar, een nieuwe GRAFOC-brochure, alweer nieuwe kansen. Onze boodschap blijft even belangrijk: zorg voor goed opgeleide medewerkers die bijblijven. Goed voor hen, goed voor het bedrijf én goed voor de klanten!

Ontdek daarom spoedig je kansen als bedrijf en medewerker dankzij de diensten van GRAFOC, voor mensen in Printmedia!

Meer weten? Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Lees verder

Opleidingspremies 2018

Bedrijven die hun arbeiders PC130 in 2018 de nodige opleiding gaven kunnen nog tem eind maart 2019 hun aanvraag indienen voor de sectorale opleidingspremie bij GRAFOC.

Let wel, zorg als bedrijf dat je sociale balans volledig is ingevuld qua opleidingsduur en -kost! Anders kan en mag GRAFOC geen (goedgekeurde) premies uitbetalen.

Meer info: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Lees verder

Bedankt, een getuigenis!

Wat wij doen bij hashtagGRAFOC? Dat is samen met partner hashtagVDAB mensen aan het werk helpen via het project Bedrijfsleren. Het resultaat? Dat kan je hieronder lezen, een bedanking aan onze Stagebegeleider Henk:

Beste Henk,

Bij deze wil ik u melden dat ik vorige week maandag mijn vast contract heb getekend bij ---.

Ik wil u bedanken voor de duidelijke uiteenzetting vorige zomer en de kans die u mij geboden heeft om een IBO-opleiding te volgen.

Het was een leerrijk proces en ik ben - naar mijn gevoel - terecht gekomen in een mooi, gezond en dynamisch bedrijf. Ik werk nu in 2 ploegen en heb toffe collega's.

Nogmaals bedankt !!

Met vriendelijke groeten, R.

> Meer weten hoe we uw vacature kunnen invullen?

Contacteer ons via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Lees verder

PrintmediaJobs: de mogelijkheden!

PrintmediaJobs is een samenwerking tussen Grafisch Nieuws en GRAFOC om bedrijven de mogelijkheid te bieden hun vacatures ruimer bekend te maken. Daarvoor hebben we een aanbod gecreëerd, zowel online als in print. Wil je als bedrijf gebruik maken van de mogelijkheden van PrintmediaJobs?

Online plaatsen van vacatures:

  • Op social media (Facebook & Twitter): € 80
  • 3 weken op GN Express Newsletter met doorklik: € 125
  • Leaderboard banner (728x90) op GN Express Newsletter met doorklik: € 210

Plaatsen van vacature in Grafisch Nieuws, print:

  • 1/1 pagina: € 1.400
  • ½ pagina: € 950
  • 1/3 pagina: € 550

HR ondersteuning GRAFOC:

  • Vacatures opstellen, screenen, analyseren adviseren
  • Optioneel, op bedrijfsniveau: HR-QuickScan en modulaire HR-trajecten.

Korting: -15% voor leden Febelgra

Ter gelegenheid van Packaging19 is er een extra korting van 10%, van 10/2/19 tem 10/3/19 (niet geldig voor Febelgra-leden)

Contact:

Grafisch Nieuws: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., 0476 328 943

GRAFOC: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., 0472 966 627

Lees verder

GRAFOC Opleidingsplan 2019 beschikbaar

Wat kennen en kunnen je medewerkers en wat moeten ze kunnen om hun job zo goed mogelijk te kunnen uitoefenen? Kortom, welke opleidingen dienen het komende jaar ingericht te worden om je medewerkers en je bedrijf beter te wapenen? Deze opleidingsnoden kan je overzichtelijk bijeenbrengen in je collectief #Opleidingsplan. Ook dit jaar voorziet GRAFOC opnieuw dergelijk plan zodat bedrijven deze oefening kunnen maken samen met hun medewerkers. Bedrijven die hun plan voor eind juni indienen bij GRAFOC genieten bovendien van 25% extra GRAFOC-Opleidingsbudget!

Meer weten over dit en andere GRAFOC-voordelen? Neem dan contact met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

 

Lees verder

GRAFOC outside: Nieuwe folder voor PC130-medewerkers

Sinds deze week zijn ACV en ABVV van start gegaan met de verdeling van de nieuwe GRAFOC-folder voor de PC130-medewerkers en de daarbij horende muismat.Als arbeider kan je gebruik maken van volgende GRAFOC-diensten:

  • 250 € opleidingspremie/jaar
  • Opleidingsadvies
  • Coaching
  • Outplacement
  • ...

Vraag je exemplaar aan je vakbondsvertegenwoorder of download de folder HIER.
Geen vakbond in je onderneming? Vraag de folder en muismat voor je arbeiders aan via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Lees verder

Duaal leren in het printmedia onderwijs

Op 1 september 2019 starten de eerste duale trajecten in het printmedia onderwijs.

Het duaal traject Flexo- en offsetrotatiedrukker zal worden ingericht door

  • Athena Campus - Heule
  • KTA - Brugge
  • Viso - Mariakerke

Een bijkomend duaal traject Digital Print Operator wordt ingericht door

  •  Talentenschool - Turnhout
  •  Viso - Mariakerke

GRAFOC is het aanspreekpunt voor de grafische bedrijven en Syntra Vlaanderen en het grafisch onderwijs. Voor meer info contacteer Herman Staes via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

www.syntravlaanderen.be/werkplekduaal

Lees verder

Nieuw adres!

Vanaf 10 december verhuist GRAFOC naar Marsveldplein 2, 1050 Brussel. Onze telefoonnummers en emailadressen blijven gelijk

Op dit nieuwe adres zetelen ook Febelgra, Fetra en PaperPackSkills.

Lees verder

Opnieuw een ICQC-ster voor Coldset Printing Partners!

Op de afgelopen WAN-IFRA meeting in Berlijn mochten Paul Huybrechts en Tony Nouwen (respectievelijk CEO en Kwaliteitsmanager Coldset Printing Partners Beringen) opnieuw een ICQC-ster in ontvangst nemen vanwege hun uitmuntendheid in gestandaardiseerde en consistent kwalitatief drukken.

De International Color Quality Club (ICQC) reikt sinds 1994 om de 2 jaar deze erkenning uit aan kranten en magazines wereldwijd. Enerzijds is het een competitie om ervoor zorgen dat kranten- en tijdschriftenprinters consistente, hoogwaardige kwaliteit kunnen afdrukken volgens internationale normen. Tegelijkertijd wordt het concurrentievermogen vergroot, evenals het belang van het trainen en motiveren van alle betrokken medewerkers.

Tony Nouwen (links op de foto) neemt sinds 2009 het kwaliteitsbeleid in de drukkerij voor zijn rekening, door het selectief opvoeren van de kwaliteit van ondermeer Gazet van Antwerpen, wat tussen 2010 en 2018 resulteerde in 5 opeenvolgende ICQC-sterren op rij. Voor Het Belang van Limburg werden in het verleden reeds 7 sterren verzilverd, voor Het Nieuwsblad 1. Met 13 sterren kan Coldset Printing Partners zich intussen onder de top begeven als lid van de Star Club of Elite Printers. In Belgie is Coldset Printing Partners de enige drukkerij die deelneemt aan deze competitie waarvoor de technische vereisten hoog liggen.

Dit jaar zijn er 13 nieuwe leden in de Star Club "hall of fame", die nu in totaal 49 leden telt. Nieuwe leden komen uit Argentinië, Oostenrijk, Colombia, Finland, Duitsland, IJsland, India, Zweden en Zwitserland.

WAN-IFRA is de World Association of Newspapers and News Publishers
Meer info: http://www.wan-ifra.org/

Lees verder

Group Joos zwaait na halve eeuw medewerker Jan uit

 Na 50 jaar bij zijn eerste werkgever neemt Jan ‘Janneke’ Meeuwes deze week afscheid van de Turnhoutse drukkerij Group Joos. CEO Alex Joos is trots dat zijn werknemers zo graag bij zijn bedrijf blijven.

“Hoe oud ik was toen Jan hier begon? Twee jaar, hij heeft me hier nog in mijn luiers zien rondlopen”, lacht Alex Joos. Jan Meeuwes ging in 1968 als 14-jarige aan de slag bij drukkerij Joos, toen nog in de Rubensstraat in het centrum van Turnhout. Hij maakte onder meer 3 generaties Joos en de verhuis naar het industrieterrein aan de Everdongenlaan mee. (lees verder)

Lees verder

Baanbrekend onderzoek: 2 op 3 ziet kleurverschillen tussen identieke verpakkingen, dE 6 beïnvloedt aankoop niet

Verborgen schatten, je kan ze vinden op zolders en in kelders. En ook op de campus van AP Hogeschool in Antwerpen is er zo’n schat. Een baanbrekend onderzoek naar de perceptie van kleurafwijkingen. De resultaten zijn – op z’n minst – intrigerend: bijna 1 op 3 professionals (en 1 op 4 in totaal) beweert een kleurverschil te zien tussen twee identieke vlakke stalen. En zelfs 2 op 3 van alle deelnemers tussen twee identieke gevouwen dozen. En als we een beetje dieper in de cijfers duiken, door de deelnemers die een verschil zagen tussen identieke dozen te elimineren, blijkt dat zelfs de hoogste afwijking in de test (dE76 van 6,33; dE00 van 3,44) het aankoopgedrag niet zou beïnvloed hebben. En dat plaats een ‘goed voor druk’ en extreem nauwe toleranties in een nieuw perspectief.

De studie heet officieel: ‘Kleurperceptie: een vergelijking tussen kleurbeoordeling in de drukkerij en de kleurbeleving bij de eindconsument’ en werd uitgevoerd door Jens Adriaensen in het kader van de bachelorproef om zijn diploma Grafische en Digitale Media aan de AP Hogeschool te behalen.

Lees verder

"My Future in Printing"

Ook GRAFOC zal 15 mei aanwezig zijn op de kick-off in kader van de samenwerkingsovereenkomst met de Talentenschool Turnhout Campus Zenit. Sinds jaren ondersteunen we op diverse manieren grafisch onderwijs in Vlaanderen, via promotie, educatieve leermappen voor leerkrachten, Het Beroepenhuis, via aankoop van grafische machines, ... Omdat nieuwe medewerkers belangrijk zijn!

Uit het persbericht van de Talentenschool:
"De jeugd is de toekomst. Vice- eerste minister en minister van Werk, Economie en Consumenten Kris Peeters , zal op 15 mei om 10u in de Talentenschool Turnhout Campus Zenit een uniek samenwerkingsverband in Vlaanderen lanceren: "My Future in Printing". 8 Grafische bedrijven Grafische Groep Daneels, Autajon Labels, Koninklijke Drukkerij Em. De Jong, Grafix, Drukservice Impressa, Group Joos, Solidus Solutions, Grafische Groep Matthys) uit de regio hebben hun naam aan dit positieve traject verbonden. Naast de 8 bedrijven doen ook VIGC en VDAB mee als opleidingscentra.
My Future in Printing heeft als doel het aantal leerlingen in de grafische afdelingen te verdubbelen zodat de arbeidsplaatsen in de toekomst vlotter ingevuld worden."

Lees verder

Kleuren herinneren

In een boeiend artikel schetst Eddy Hagen van Insights4print.ceo de resultaten over hoe mensen zich kleuren - zelfs van zeer bekende merken - (vooral niet) kunnen herinneren en hoe dat komt.

Wil je het ganse verhaal lezen, klik dan op deze URL

 

Lees verder

Redopapers, Start-up van het jaar

Unizo reikte dit jaar de prijs voor "Starter van het jaar" uit aan Redopapers. Zaakvoerders en industrieel vormgevers Tille Lingier en Linde Luyten wisten de jury te overtuigen met hun originele en duurzame concept, waarbij ze misprints en papieroverschotten ophalen bij drukkerijen en ze in eigen atelier verwerken tot designproducten zoals blocnotes, kalenders en andere papieraccessoires.

Het duo verdeelt de producten via diverse winkels in de lifestyle-sfeer, ook in het buitenland. Daarnaast werkt Redopapers ook één-op-één samen met diverse bedrijven en organisaties voor de verwerking van hun papierresten tot unieke papierwaren op maat. Zo creëerden ze, onder meer, een papierlijn voor het MUHKA en Opera Ballet Vlaanderen. Derde activiteit is het geven van workshops boekbinden.

Bekijk de videoreportage op Kanaal Z

Lees verder

GRAFOC inside 2018

Een nieuw opleidingsjaar, een nieuw logo, een nieuwe brochure!

Vanaf woensdag 21 februari zal de 10° editie van GRAFOC inside 2018 niet onopgemerkt blijven bij alle zaakvoerders en HR-verantwoordelijken van grafisch Vlaanderen.

Deze 56-pagina tellende nieuwe publicatie met drip-off spot hoogglans UV-lak cover, zorgt voor een duidelijk overzicht van alle diensten die het printmedia sectorfonds biedt aan de grafische bedrijven en medewerkers:
Opleidingspremies, HR en personeelsbeleid, Aan het werk, GRAFOC- en Partner-trainingen, voor PC130-medewerkers, …
Praktisch werd centraal het uitneembare Opleidingsplan voorzien, aan de cover vind je je afscheurbare vouchers voor je gratis HR-QuickScan en de €250 premie voor de werknemers.

Ook in 2018 blijft de GRAFOC-focus nog steeds even belangrijk:
Zorgen voor goed opgeleide medewerkers die bijblijven. Goed voor hen, je bedrijf én je klanten!

Lees verder

Online Videolearning voor de Creatieve industrie: nu 1 maand gratis proeven!

Leren wanneer je wilt, wat je wilt? Dat kan!

Photoshop, Illustrator, InDesign, ... Met de meer dan 1.300 Nederlandstalige online video's kan je aan de slag, leren wanneer je wil en wat je wil.
Met de 3 niveaus Starter/Gevorderd/Master kan iedereen er mee aan de slag.

Bovendien kan je een maand gratis alle video's uitproberen (lees verder)...

Lees verder

75% van de ondernemingen voorziet opleidingsbudget

Een kwart van de werkgevers heeft geen opleidingsbudget voor zijn werknemers. Dat zegt de Leuvense hr-dienstverlener Acerta na een bevraging bij 469 ceo’s en directieleden van kmo’s en grote bedrijven uit verschillende sectoren en regio’s. Dat betekent niet dat de werknemers helemaal geen opleiding krijgen.

“Wanneer we ceo’s vroegen naar de opleiding van hun personeel antwoordde 75 procent dat ze een opleidingsbudget hebben”, zegt Annelies Baelus, directrice van open opleidingen bij Acerta. “Bij 25 procent van de werkgevers krijgt opleiding te weinig aandacht. Het is niet dat werknemers geen opleiding krijgen. Maar er is geen specifiek budget voor.”

Van de werkgevers stelt 48 procent dat het nodig is dat hun personeel een opleiding volgt. Uit meer gerichte vragen blijkt belangrijk de werkgevers het vinden dat de werknemers hun job kunnen blijven doen en die ook graag doen. Een kwart van de ceo’s verwacht dat de huidige kennis en vaardigheden van hun personeel binnen drie tot vijf jaar verouderd zullen zijn.

 

Lees verder