Het HR-parcours van Drukkerij Van der Poorten

Een bezoek aan Drukkerij Van der Poorten uit Kessel-Lo van David Benoit (GRAFOC) begin 2014 over HR bleek niet alleen op het juiste moment te komen. Het was ook het begin van een lange samenwerking. Anno 2016 werd al een bewonderenswaardig HR-parcours afgelegd onder begeleiding van Jocelyn Desreumaux (GRAFOC). We hadden een boeiend gesprek met bestuurder Filip Van Wezemael.

Waarom zijn jullie met het HR-project van GRAFOC van start gegaan?

In 2014 hadden we weinig ervaring met HR of personeelsbeleid, maar er stelden zich een aantal zaken zoals: Hoe houden we onze medewerkers gemotiveerd? Hoe kunnen we beter communiceren, zowel intern als extern?

Toen GRAFOC hun HR-aanbod kwam voorstellen, op maat van ons bedrijf, vielen de puzzelstukken in elkaar. Dit was waar we nood aan hadden op dat ogenblik en het was de start van een veranderingsproces zowel bij management als medewerkers.

Hoe gingen jullie aan de slag? Welke items werden aangepakt?

Een scan door Jocelyn van het huidige beleid, van processen en een strategische oefening zorgden voor de basis en het stellen van prioriteiten. Hierdoor kregen we een beter zicht op hoe we werkten en waar we naartoe wilden, zoals een ruimere naambekendheid.

Een voorwaarde van GRAFOC was dat ook de medewerkers zouden betrokken worden in het verhaal. In het begin werd dit op de werkvloer wat terughoudend onthaald wegens onbekend, maar dit keerde al snel om in enthousiasme.

Workshops met management en medewerkers uit elke afdeling bepaalden de bedrijfswaarden betrouwbaarheid, samenwerken, communicatie en duurzaamheid. Daarnaast kwam het definiëren van kerncompetenties, missie en visie (mission statement) aan bod. Een traject van cultuurverandering werd ingezet. Daarna werden samen met het personeel de competentieprofielen van A tot Z uitgewerkt. Iedereen heeft hierin een inbreng gehad. Tot slot kregen we training in werkpleziergesprekken.

Hoe verloopt het proces en leeft het ook op de werkvloer?

We zijn opener geworden, er is meer werkplezier en meer groepssfeer ten opzichte van 5 jaar terug. Medewerkers durven sneller hun mening te zeggen, bv. tijdens de werkpret gesprekken, en we proberen daar ook rekening mee te houden waar mogelijk, of sommige verbetertips trachten we in te voeren. Het is een continu proces waar we al in gevorderd zijn, maar we zijn er ons terdege van bewust dat alles nog beter kan. We moeten bv. nog communicatiever zijn, meer feedback geven aan de medewerkers, meer processen en afspraken opvolgen, …

Tot welke resultaten leidde dit al?

Er zijn tal van realisaties en veranderingen. Om te beginnen hebben we “werkpret” gesprekken met alle medewerkers. Samen met iedereen werd de nieuwe baseline “We make paper talk” bedacht en ingevoerd, de website werd onder handen genomen, een bedrijfsbrochure werd gemaakt en we zijn ondertussen 100% klimaatneutraal!

Een aantal workshops zorgden op niveau van management voor meer waardering en betere samenwerking in functie van resultaten. Ook de directe leidinggevenden volgden de opleiding en binnenkort willen we dit proberen te realiseren met onze medewerkers op een teambuilding met GRAFOC. Hoe kunnen mensen elkaar optimaal benaderen en versterken.

Dankzij ons mission statement en het opmaken van competentieprofielen weten we beter welke profielen we nodig hebben als we op zoek gaan naar nieuwe medewerkers.

Hoe verloopt de samenwerking met GRAFOC?

Kan niet beter! GRAFOC kwam 2 jaar geleden op het juiste moment met een product waarvan we voorheen weinig wisten. Het HR-aanbod op maat van bedrijver is een prima initiatief!

Het liet ons tot een aantal inzichten komen dat bv. bepaalde functies in het bedrijf belangrijker zijn dan aangenomen. Mensen doen vaak veel meer dan we denken.

Ook bewust naar onze leeftijdspiramide kijken was een eye opener. Een gezonde mix van kennis en leeftijd is niet alleen essentieel, we mogen ook niet tot het laatste ogenblik wachten om iemand te vervangen die bv. op pensioen gaat. We handelen leeftijdsbewuster.

Een HR-traject op maat is daarom aan te raden aan elke printmedia onderneming.

Hoe belangrijk is dit project voor Van der Poorten?

Eerst en vooral is en was het niet altijd een evident project, maar we hebben toch doorgezet en dat loont. Van cruciaal belang is dat je weet waar je naar toe moet en kan. Vroeger waren we hier onzeker over, nu zijn we zeer bewust; we kunnen en durven de toekomst aan als gezond bedrijf. We proberen te koesteren en te waarderen wat we hebben. Je hoeft niet steeds te willen groeien om te groeien. Een aantal voorbeelden:

Onze medewerkers zijn ook onze ambassadeurs en we willen graag dat ze een goed imago uitdragen. In 2014 daagden ruim 1.500 bezoekers op voor onze deelname aan Open Bedrijven Dag. Onze medewerkers waren trots om hun job uit te leggen, het gaf hun eigenwaarde een boost en zorgde voor enthousiasme en teamspirit.

We merken dat onze realisaties in duurzaamheid (zonnepanelen, hybride auto’s, fietsbeleid, …) ook onze klanten in beweging zet.

Door meer in te zetten op kwaliteit in het ganse productieproces maken we onze medewerkers op een positieve manier bewust van het belang ervan.

Hoe ziet jullie toekomst eruit?

We plannen binnenkort een teambuilding en zijn bezig met de bouw van een nieuw papiermagazijn. Ons HR-project blijft een work in progress waar iedereen continu bewust moet van zijn en de nodige aandacht moet aan geven.

Door medewerkers meer verantwoordelijkheid te geven aan operationele zijde kunnen we meer tijd en ruimte voorzien om strategisch na te denken. Al is dat in een hectische grafische wereld niet altijd een evidentie!

Door de strategische oefeningen weten we beter waar we naartoe willen, we zijn ook bewuster fier op onze drukkerij. We zien daarom de toekomst binnen onze niche rooskleurig tegemoet.

Meer weten?

GRAFOC biedt HR-QuickScans aan. Gratis voor PC130-bedrijven, inclusief rapport, tips en vrijblijvende voorstellen om uw bedrijf naar een hoger niveau te tillen.

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.


GRAFOC op Get Smart 2019 met stand, seminar en awards!
GRAFOC op Get Smart 2019 met stand, seminar en awards!
Op 13 juni gaat de nieuwe editie van Get Smart in Printmedia Business door in Affligem. Naast een stand (P),…
Lees verder
Nieuw: Werkbaarheidscheque
Nieuw: Werkbaarheidscheque
Vanaf 7 mei 2019 kunnen werkgevers een werkbaarheidscheque aankopen bij de Vlaamse overheid. Deze cheque stimuleert ondernemingen om de werkbaarheid…
Lees verder
2 mei: Infosessie Duaal Leren in de Printmedia
2 mei: Infosessie Duaal Leren in de Printmedia
Speelt de schaarste op de arbeidsmarkt parten om uw vacatures in te vullen met competente medewerkers? Neem dan een voorsprong…
Lees verder
GRAFOC inside 2019 | Brochure voor printmedia bedrijven
GRAFOC inside 2019 | Brochure voor printmedia bedrijven
Een nieuw opleidingsjaar, een nieuwe GRAFOC-brochure, alweer nieuwe kansen. Onze boodschap blijft even belangrijk: zorg voor goed opgeleide medewerkers die bijblijven. Goed voor…
Lees verder